Tandlægeskræk? Sådan slipper du af med den

Hvis du får koldsved og overfladisk vejrtrækning bare ved tanken om tandlægestolen, så er du ikke alene. Op til 75% af alle voksne, deler nemlig følelsen med dig. 5-10% af dem, i ekstrem grad. Men heldigvis kan du gøre meget for at afhjælpe din skræk. Læs videre og find ud af hvordan.

Frygt vs. Fobi

Når du har en frygt for noget, er der tale om en begrundet selvbeskyttende mekanisme. Altså, hvis du møder en sabeltiger i stuen eller nogen trækker en kniv mod dig i en mørk gyde, går din krop i gang med at forberede dig til hurtig og effektiv handling, for at beskytte sig selv. Processen tager atter millisekunder, og kan ske at redde dit liv.

En fobi derimod, er en irrationel frygt. Altså, at sindet bliver ved at køre i ring omkring ‘hvad nu hvis’ scenarier, som er fiktive. Altså, de eksisterer ikke udover i den spillefilm der kører i dit hoved. Ofte kan det være svært at finde ud af hvilke elementer/triggers udløser fobien. Det kan være lugten af sprit inde på tandklinikken, eksponering for nyhedsudsendelser i TV, eller den højfrekvente lyd af et tandlægebor. Selv det at kigge i kalenderen og se tandlæge aftalen, kan ske at give dig sommerfugle i maven.

Det interessante er, at den fysiologiske respons på spænding og frygt er den samme. Altså, om du f.eks. er ved at vinde en ordentlig pose penge i poker, skal holde tale for en stor forsamling, eller skal til at udføre et bungee jump, så sker der det samme i din krop. Det er blot den mentale framing der udgør forskellen.

3 Stærke Tips til Tandlægeskræk

Vi kan ikke garantere at du kan komme 100% af med følelsen. Men hvis du kan gøre det bare halvt så slemt, eller reducere den til næsten ingenting, er det så ikke en meget god start?

  • En god metode hvis du ikke skal køre bil eller cykel efterfølgende, er at tage beroligende. Prøv f.eks. kamillete eller baldrian rod som fås i både helsebutikker og supermarkeder. Det kan også hjælpe gevaldigt at tage aktivt støjreducerende hovedtelefoner på, og lytte til din yndlingsmusik mens der bliver boret.
  • En helt fundamental teknik som virker universelt og uafhængigt af eksterne værktøjer, er din vejrtrækning. Lær at fokusere på dit åndedræt, og træk vejret med maven. Der er adskillige effektive teknikker som vil programmere dit centralnervesystem til at falde til ro på ingen tid.
  • Du kan også bruge underholdning til at dulme nerverne allerede fra du træder ind på venteværelset. Tag din mobil og klik ind på et online casino spil hos f.eks. gratischancer, og se din tandlægeskræk smelter bort, mens du hygger dig med en omgang slots eller poker.

Det hjælper også at få din aftale i et tidsrum hvor der ikke er særligt travlt på klinikken, f.eks. tidligt om morgenen. Hvis du kan tage en ven eller bedre halvdel med, vil det også hjælpe dig en del. Vi håber du hermed har fået nogle gode og praktiske idéer til hvordan du kan gennemføre dit næste tandlægebesøg som let som ingenting!

10 Dec 2020

© 2021 Tandlaegenvejle.dk. All Rights Reserved.